سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 30 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷

اعظم صفایی : خشایار اعتمادی،خواننده قدیمی سبک پاپ کشور که این روزها حضور کمرنگی در عرصه موسیقی کشور دارد، در گفتگویی با خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه گفت: متأسفانه امروز، نمی‌توان به هیچ وجه منکر حضور مافیا در عرصه تهیه کنندگی موسیقی شد و می‌توان ردپای افراد منسوب در تصمیم گیری‌های کلان موسیقی را در این مافیا دید.

کم کار اما گزیده کار

این خواننده در رابطه با فعالیت‌های اخیر خود در عرصه موسیقی اظهار داشت: این روزها بسیار کم کار و در عوض گزیده کار هستم؛ صحنه را که به طور کل رها کرده‌ام وتنها در سال حدود پنج تا شش آهنگ کار می‌کنم و البته این رویه را مدت هشت سال است که در پیش گرفته‌ام و چیز جدیدی نیست؛ دلیل آن هم این است که در وهله نخست پیشینه هنری خود را فراموش نکنم و متوجه باشم که جوانی ام را برای تلاش در عرصه موسیقی سپری کرده‌ام. کارهایی را می‌خوانم که به آنها تعلق خاطر دارم و بارها آثاری تولید کرده‌ام ولی به بازار نداده ومنتشر نکرده‌ام.

دو قطعه جدید آماده کار

وی افزود: درحال حاضر دو"ترک" آماده دارم که یکی از آنها از سه ماه پیش آماده است، نام این قطعه« دیر به فکر افتادی»، موسیقی آن از "بابک زرین" و شعرش از" پوریا ربیعی" است. قطعه آماده دیگری،که به آن تعلق خاطردارم،«خواهشا» نام دارد که شعر آن از "هادی زینتی ،تنظیم از "هومن نامداری" و آهنگسازی این کار از آقای "جامی" است و این دو کار،ظرف دو سه ماه آینده بیرون خواهد آمد.

کنسرت‌های امروزی،بازی ریتم و صوت

خواننده قطعه ماندگار«من بهارم تو زمین» درباره وضعیت حال حاضر موسیقی پاپ در کشور گفت: حضور کم رنگ من و هم نسلانم در عرصه موسیقی باعث شده تا متأسفانه عده‌ای این گونه برداشت کنند که" دوران ما به سرآمده و تمام شده است" و این در حالی است که ما این گونه فکر نمی‌کنیم" بلکه معتقد هستیم، موسیقی که مورد علاقه ما بود، تمام شده است". زمانی که ما وارد عرصه موسیقی شدیم، به فکر جریان سازی در این عرصه، موسیقی‌های خوش ساختار و محتوی کلام بودیم و به این موضوع می‌اندیشیدیم که در کنار هنرمان،فرهنگ معناداری به جامعه منتقل کنیم. زمانی هم که روی صحنه می‌رفتیم، موسیقی که اجرا می‌کردیم از پوشش،گویش و جوشش ما، تماما هدف دار و معنا دار بود؛ زمانی که یک گروه هفده،هجده نفره از نوازندگان به روی صحنه می‌رفتند،هیچکدام بداهه سرایی نمی‌کردند و موسیقی ایرانی به صورتی تعریف شده و سازبندی شده به گوش مخاطب می‌رسید و هنرمندان سعی می‌کردند آنچه را که در استودیو به شکل آکوستیک نواخته میشد در کنسرت هم اجرا کنند. آنچه امروز به نام کنسرت وجود دارد تنها بازی صوت و ریتم است. البته این شکل از اجرا در کنسرت عمومیت ندارد اما تعداد کمی از خوانندگان هستند که برای کار خود احترام قائل بوده و کنسرت واقعی برگزار می‌کنند.

امروز کنسرت‌های موسیقی، تنها جیغ وفریاد و تخلیه گاهی برای انرژی‌ها است و کمتر شاهد کارهای خوب هستیم. به دلیل فضای غالب بر موسیقی، من هم ترجیح می‌دهم کمتر کار کنم،چرا که حرمت و شخصیت‌ام را بیشتر از هنرم دوست دارم و احساس می‌کنم بهتر است در فضایی که خیلی با شخصیت من ارتباطی ندارد کمتر حضور داشته باشم.

حضور مافیا در موسیقی

وی در ادامه ضمن اشاره به به این موضوع که تهیه کنندگی در وادی فرهنگ و هنر با سرمایه گذاری در بازار ملک و ماشین متفاوت است اظهار داشت: تهیه کننده‌ها باید این موضوع را مد نظر قرار دهند و متوجه باشند که آنها باید در ارتقای سطح فرهنگ جامعه کوشا باشند نه اینکه فقط به این فکر کنند که چند صباحی خواننده‌ای را حمایت کرده تا پول بیشتری به دست آورد. متأسفانه نمی‌توان به هیچ وجه منکر حضور مافیا در تهیه کنندگی عرصه موسیقی شد و می‌توان ردپای افراد منسوب در تصمیم گیری‌های کلان، موسیقی را در این مافیا دید. به همین دلیل هفت،هشت سال است که شاهد حضور تعداد معدودی از خوانندگان در تیتراژهای تلویزیونی، استیج و در فضای مجازی هستیم و تهیه کنندگان هم که جمعا شش، هفت نفر هستند و به شکلی متحد در فضای مجازی برای این افراد هزینه کرده،هم برای آنها کنسرت برگزار می‌کنند و هم این خوانندگان را در تیترازهای تلویزیونی معرفی می‌کنند و در عین حال از این افراد، پول در می‌آورند که مدت زمان حضورشان هم نهایت دو سال است.

بهترین نبوده اما در بین خوبها قرار گرفتیم

اعتمادی افزود: ورود من به عرصه موسیقی در سال 1374 بوده و امروز که با شما صحبت می‌کنم سال 1397 است و این موضوع نشان می‌دهد که پس از گذشت این همه سال، باز هم به دنبال اخبار کاری من هستید؛چرا که من و امثال من توانسته‌ایم حضورمان را در بازار موجه نگه داریم و اگر بهترین نبوده‌ایم ،سعی کرده‌ایم بین خوبها قرار بگیریم ؛ اما در حال حاضر عمر مفید هنرمندان، یک ساله وعمر قطعاتی که اجرا می‌کنند یک ماه و نهایت دو ماه است. در واقعیت دلیل این موضوع این نیست که درحال حاضر، تعداد کارهای تولیدی زیاد است؛ بلکه دلیلش این است که افرادی که این کارها را مدیریت می‌کنند تنها به آن یک آهنگ نگاه می‌کنند و برای ماندگاری آن کوششی نمی‌کنند و ازاین رو کارها قابلیت ماندگاری ندارند.

تقصیر مخاطب است

خواننده آهنگ"خاتون" درخصوص نقش کلام در ماندگاری آثار بیان کرد: کلام نقش بسیار زیادی در ماندگاری اثر دارد و مانند این است که بگوییم نقش فیلمنامه در یک فیلم چیست! تمامی چیدمان یک فیلم از کارگردان گرفته تا بازیگر،لوکشین و موزیک متن بر مبنای فیلمنامه است. در موسیقی هم شعر، ترانه و کلام حکم فیلمنامه را دارد؛ درواقع از آهنگساز،تنظیم کننده،سازبندی‌ها ،خواننده و حتی میکس و مسترینگ باید در حال و هوای کلام باشد. متأسفانه امروز می‌بینیم که کارها با چه کیفیت ضعیفی ارائه می‌شود؛ البته در بازار عرضه و تقاضا،وقتی متقاضی این سبک را می‌پسندد،تهیه کننده هم فراهم می‌کند. این چیزی که با آن مواجه هستیم نباید گردن کسی انداخت؛زیرا تقصیر مخاطبان است که در کنار این انتخاب، انتقاد هم می‌کنند؛ البته انتقاد در ذات ایرانیان است ومعمولا ما ایرانیان،انتخاب می‌کنیم و بعد انتقاد می‌کنیم. الان جوی که در موسیقی حاکم است،مبتنی بر انتخاب خود مخاطب است و من بشخصه به این دلیل که احترام خاصی برای مخاطبان قائل هستم، به انتخابشان احترام می‌گذارم و یکی از دلایل حضور کمرنگم هم این است.

بستری برای عرضه آثاری بی محتوا و نازل

وی در رابطه با این پرسش که دلیل افت سلیقه موسیقایی مردم چیست گفت: این موضوع هدایت شده است و ماهیت پوپولیسم و لمپن گرایی موضوعی هدایت شده در عرصه اجتماعی ما است، که تنها در موسیقی شاهد آن نیستیم، بلکه اکثر فیلم‌های ما هم طنازی شده وامروزه هنرمندان کمدین از سایر هنرپیشه‌ها معروف تر هستند و برای حضور در مراسم‌ها بیشتر از سایرین پول می‌گیرند. این نشان دهنده آماده شدن بستری برای پذیرش آثار بی محتوا و نازل است. چیزهای با ارزش سخت به دست می آ‌یند اما ماندگار هستند،در حال حاضر همه به سمت پذیرش سهل الوصول‌ها رفته‌اند، چرا که یک خواننده و هنرمند سهل الوصول را راحت به دست می‌آ‌ورند و به هر قیمت و گفتمانی قابل تطمیع است و هر استفاده‌ای از او می‌توان کرد؛ اما هنرمند سخت را نمی‌توان به راحتی به دست آورد و هر توقعی از او داشت. به همین دلیل در حوزه‌های مختلف هنر،حضور حرفه‌ای ها کمرنگ شده است.

کنسرت خیابانی بازی هدایت شده

خشایار اعتمادی در انتها افزود: در رابطه با برگزاری کنسرت خیابانی، اولین بار از طرف معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران پیشنهادی به من داده شد. این روزها، هر کسی در صفحه خود برای برگزاری کنسرت خیابانی، اعلام آمادگی کرده و پرسش اینجاست که اگر واقعا قصد این کارها را دارید این همه هیاهو ندارد، انجام دهید. این مسائل توسط یک سری تهیه کننده و برنامه ریز هدایت شده است که انشاالله نیت شان خیر باشد.به قول شاملو " وقتی دیدند ستاره به ما اثر نداره می‌بینم و حاشا می‌کنم، بازی را تماشا می‌کنم" به نظر من همه این‌ها بازی است و امیدوارم همه موفق باشند.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار